ارتباط رفتارهای بی تحرکی بانتایج ضعیف سلامت درافراد بالغ بشدت چاق، مستقل از ورزش

12 ژانویه 216- مطالعات محققان دانشکده ی بهداشت عمومی دانشگاه پیتزبورگ برای اولین بار نشان داد رفتارهای بدون تحرک درافراد بالغ بشدت چاق، با سلامت ضعیف قلب و عروق و دیابت در این افراد ارتباط دارد و این ارتباط مستقل از میزان ورزشی است که این افراد در طول روز انجام می دهند.

 یافته های این تحقیق بصورت آنلاین درمجله ی Preventive Medicineمنتشر شده است. این نتایج می تواند برای طراحی و آزمایش برنامه هایی برای افراد مبتلا به چاقی شدید با تاکید  بر کاهش زمان نشستن به جای افزایش شدت فعالیت  بدنی (از متوسط به شدید) بکار رود.

 15 درصد از بالغین در آمریکا به چاقی شدید مبتلا هستند که آنها را در معرض خطر بسیار زیاد  بیماریهای قلبی-عروقی ، متابولیکی  و مرگ زود رس قرار می دهد.

 به گفته ی پرفسور Kingاستادیار دپارتمان اپیدمیولوژی در دانشکده ی بهداشت پیتزبورگ: برای افراد  بسیار چاق بالغ غالباً پیروی از دستورالعمل های ملی برای شرکت در حداقل 30 دقیقه فعالیت ورزشی متوسط تا شدید برای کسب منافع بهداشتی بسیار سخت است، یافته های ما نشان میدهد جایگزین کردن رفتارهای بی تحرک مانند تماشای تلویزیون یا نشستن پشت کامیپوتر با فعالیت های فیزیکی با شدت کم  مانند کار سبک درخانه یا قدم زدن و پیاده روی می تواند سلامت کاردیومتابولیک این افراد را بهبود  بخشد.

علاوه براین، دکتر Kingمی گوید: این موضوع بسیار مهم است زیرا ارزیابی صحیح رفتارهای بی تحرکی برای ارزیابی چگونگی تأثیر این رفتارها بر نتایج سلامت افراد بسیار ضروری است، اگر تخمین ما از رفتارهای بی تحرک ضعیف باشد قادر به تشخیص صحیح ارتباط بی تحرکی با نتایج بهداشتی در این افراد  نمی باشیم.

در این تحقیق  دکتر Kingوهمکارانش، 927 فرد شرکت کننده در یک مطالعه ی طولی آینده نگر بنام جراحی چاقی 2 را، که تحت عمل جراحی کاهش وزن در 10 بیمارستان مختلف در سراسر آمریکا قرارگرفته بودند، یک هفته قبل از جراحی بررسی کردند. محققان میزان فعالیت افراد شرکت کننده یا فقدان  فعالیت آنها – را با استفاده از مانیتورهایی برای ردیابی تعداد قدم هایی که آنها در یک روز بر می دارند- اندازه گیری نمودند.

به ازاء حداقل ده دقیقه بی تحرکی در هر ساعت در روز، شانس ابتلا افراد شرکت کننده به بیماری  دیابت 15 درصد، به سندرم متابولیک 12 درصد و به فشار خون بالا 14 درصد  افزایش می یابد. همچنین اندازه ی دور کمر آنها نیم سانت افزایش می یابد. این نتایج پس از تعدیل نتایج اولیه برای عواملی مانند سن، جنسیت، درآمد خانوار، وضعیت کشیدن سیگار، مصرف الکل، نشانه های افسردگی، نمایه ی توده ی بدنی و مدت زمان فعالیت  فیزیکی متوسط تا شدید، بدست آمد.

 دکتر Kingمی گوید: این یافته ها اهمیت بررسی رفتارهای بی تحرک را به عنوان یک رفتار پر خطر  بهداشتی بصورت مجزا از فقدان فعالیت فیزیکی متوسط تا شدید در میان افراد بالغ بشدت چاق نشان میدهد، این نتایج ممکن است در تدوین دستورالعمل های ورزشی و بهداشتی برای این گروه از جمعیت، تغییراتی را ایجاد کند.

محققان می گویند: مطالعات بیشتری باید برای تعیین اثر بخشی جایگزینی رفتارهای کم تحرک  با فعالیت  های فیزیکی با شدت کم برای جلوگیری و مدیریت بیماریهای قلبی عروقی و متابولیکی در بالغین بشدت چاق انجام شود. همچنین استراتژیهایی برای کمک به ایجاد چنین تغییراتی درشیوه ی زندگی این افراد باید بررسی  و ارزیابی  گردد.

منبع:

www.medicalnewstoday.com/releases/305009.php